Utan SERVICETEKNIKER stannar produktionen

Läs artikeln på Metal-supply

Men hur ser en vanlig dag som SERVICETEKNIKER ut? Och vad är det bästa med jobbet? Det hjälper Anton Wallander och Emil Pettersson oss att svara på – två servicetekniker på Din Maskin.

På Din Maskin, som levererar produktionsutrustning för plåt, arbetar omkring 20 servicetekniker. Två av dem är Anton Wallander och Emil Pettersson. Båda har arbetat som SERVICETEKNIKER på Din Maskin i många år och de arbetar främst med förebyggande och akut underhåll, samt installationer av 2D-lasermasker och kombimaskiner. Men de håller även i utbildningar på plats hos kunder i samband med installationer och när nya operatörer behöver utbildning.

Anton, som har arbetat på Din Maskin i sju år, berättar att det bästa med jobbet är att man har frihet under ansvar och att den ena dagen sällan är den andra lik, vilket gör att man inte tröttnar på jobbet.

– När man åker på akuta underhåll så måste man vara lite detektiv för att försöka hitta felet på en maskin och då är det viktigt att man inte snöar in på en sak, utan försöker se helheten, berättar Anton.

Han tycker även att det är roligt att få möjlighet att arbeta med den allra senaste tekniken och att man ofta möts av nya utmaningar.

– En annan utmaning med jobbet är att man måste kunna prata samma språk som kunden så att det inte uppstår några missförstånd. Social kompetens och att vara bra på att hantera olika typer av människor är också viktiga egenskaper, fortsätter Anton.

Andra egenskaper som Din Maskin menar är bra att ha som servicetekniker är att vara nyfiken och teknikintresserad. Flera gånger om året genomförs det därför internutbildningar hos bolaget, både i företagets egna lokaler men även på plats hos leverantörerna.

Idag har Anton och Emil gjort närmre 15 installationer av lasermaskiner tillsammans, inklusive den senaste där en Prima Power Platino fiberlaser installerades hos RZ INM Mekaniska i Västra Frölunda – ett projekt som både Emil och Anton blev väldigt nöjda med.

Vidare menar Anton och Emil att året kunnat flyta på bra trots en rådande pandemi, och Emil berättar att de i stort sett jobbar på som vanligt, särskilt när det gäller akut underhåll – men att de naturligtvis följer alla restriktioner.

– Om en kund har ett akut produktionsstopp så är de vanligtvis väldigt angelägna om att snabbt få i gång produktionen igen, vilket gör att vi får komma in på de allra flesta ställen.

 

Artikeln skriven

Av Emilia Granberg den 29 april 2021 09:30